Kulttuurimatka

Siinä missä strategia vastaa kysymykseen "mitä" ja merkitys kysymykseen "miksi", vastaa kulttuuri kysymykseen "miten". Yrityskulttuuria voidaan ajatella liimana yrityksen perustehtävän, suunnan, ihmisten ja toiminnan välillä. Kulttuuri määrittää sen, miten yksilöt ja ryhmät todellisuudessa toimivat sekä keskenään että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. 

Ei ole itseisarvoisesti hyvää tai huonoa kulttuuria, vaan kulttuuri voi olla tilanteesta riippuen yhteistä suuntaa rakentavaa, passivoivaa tai jopa tuhoavaa. Yritykselle sopiva tavoitekulttuuri on sellainen, joka edesauttaa vallitsevissa olosuhteissa yhteisöä yrityksen tavoitteiden saavuttamisessa ja luo näin pohjaa tulevaisuuden menestykselle.

Strategisella kulttuurin johtamisella voidaan vauhdittaa kasvua sekä raivata esteitä kasvun tieltä. Kasvua tukevan kulttuurin kehittämisessä ei ole kyse siitä, että pistetään kaikki uusiksi. Nykykulttuurin vahvuudet ja tärkeimmät kehittämistarpeet muodostavat pohjan tavoitekulttuurille. Kasvu rakennetaan jokaisessa hetkessä sen hetkisten vahvuuksien varaan. Liian usein kehittämisessä painottuvat vain ongelmat ja heikkoudet. On viisasta tunnistaa se, mikä toimii, ja panostaa vahvuuksien vahvistamiseen – siten saadaan pienemmällä panoksella enemmän irti ja organisaation itseluottamusta kasvatettua entisestään. Vahvuudetkin voidaan menettää, jos niistä ei pidetä huolta.

Päätöksenteko, työn organisointi, palkitseminen ja palautekäytännöt tukevat tai estävät kasvua arjessa. Joskus organisaation tavoitteiden ja nykytilanteen peilaaminen rakenteisiin ja toimintatapoihin nostaa esiin isojakin ristiriitoja. Kulttuurissa saatetaan arvostaa ennustettavuutta ja vakautta tukevia organisoitumisen tapoja tasaisen tuloksellisuuden säilyttämiseksi, kun taas samaan aikaan johto voi haluta luoda jotain uutta ja odottaa aktiivista innovointia uusien strategisten avausten edistämiseksi. Onnistumisen edellytykset eivät tällöin ole kovin suuret, koska olemassa olevat tavat toimia jyräävät tehokkaasti nuoria innovaatioiden versoja alleen. 

Vaikuttava kulttuurin muutos vaatii pit­kä­jän­tei­syyt­tä. Moni olettaa, että kulttuuria johdetaan yhtenä massiivisena muutoshankkeena, jolla on alku ja loppu. Käytännössä se on tuhannen pienen asian yhdistelmä eikä lopu koskaan. Vaikuttava kulttuurin muutosviestintä rakennetaan konkreettisten tekojen kautta, ei julistamalla. Kun on tunnistanut muutoksen, jonka haluaa nähdä osana yrityksen kasvua, kannattaa edesauttaa pieniäkin sen suuntaisia voittoja ja viestiä niistä laajasti.